Jak podkreśliliśmy to wcześniej,
atrybuty Boga nie są oddzielnymi cechami Jego charakteru, lecz aspektami Jego
jednolitej istoty. Nie są one rzeczami samymi w sobie, lecz naszymi myślami,
myślami o Bogu, aspektami doskonałej całości, nazwami nadanymi wszystkiemu, co
wiemy, że jest prawdą o Bogu. Aby zyskać właściwe zrozumienie atrybutów Boga,
konieczne jest ujmowanie ich wszystkich jako całości. Możemy myśleć o każdym z
nich z osobna, lecz nie wolno nam ich od siebie oddzielać. „Wszystkie atrybuty
przypisywane Bogu, mimo iż na rozmaite sposoby używamy słów Boga, są w
rzeczywistości nierozdzielne z powodu doskonalej prostoty Boga”. - powiada
Mikołaj z Kuzy. „Wskutek czego, mimo iż przypisujemy Bogu zmysły wzroku,
słuchu, smaku, zapachu, dotyku oraz uczucie, rozum, intelekt itd., zgodnie z
rozmaitymi znaczeniami tych słów, dla Niego nie znaczą one nic innego jak
odpowiednio słyszenie, odbieranie bodźców smakowych, węchowych czy dotykowych,
odczuwanie czy rozumienie. W ten sposób cała teologia sytuuje się w kole,
ponieważ każdy z Bożych atrybutów jest potwierdzany przez inne”.
Gdy rozważamy atrybuty Boga,
szybko dostrzegamy ich zasadniczą jedność. Widzimy np., że jeśli Bóg jest
samoistny, musi On być także samowystarczalny, i jeśli ma On moc, to będąc
nieskończony, musi mieć wszelką możliwą moc. A skoro ma wiedzę, to Jego
nieskończoność zapewnia Mu pełnię tej wiedzy. Podobnie Jego niezmienność
zakłada Jego wierność. Z niezmienności Boga wypływa wniosek, że nie może On być
niewierny, gdyż to wymagałoby od Niego zmiany. Wszelkie uchybienia w boskim
charakterze spowodowałyby Jego niedoskonałość, a skoro Bóg jest doskonały, nie
mogą one wystąpić. W ten oto sposób atrybuty Boskie warunkują się nawzajem i
okazują się jedynie przebłyskami naszego umysłu, zażywającego przyjemności w
obcowaniu z absolutną doskonałością Boskości.
Wszystkie Boże czyny harmonizują
ze wszystkimi Bożymi atrybutami. Żaden atrybut nie jest sprzeczny z
jakimkolwiek innym atrybutem, lecz wobec nieskończoności Boga, wszystkie
pozostają ze sobą w harmonii i współzależności. Wszystko, co Bóg czyni, zgadza
się ze wszystkim, czym Bóg jest. Być i czynić - stanowi w Bogu jedność.
Przedstawianie Boga w dwóch osobnych ujęciach: Jego sprawiedliwości i Jego
miłosierdzia, jest fałszywe i niezgodne z prawdą. Wyobrażając sobie, że w Bogu
górę bierze raz jeden, raz drugi atrybut, stwarzamy wizję Boga niepewnego,
sfrustrowanego i emocjonalnie niezrównoważonego, słowem Boga nie mającego nic
wspólnego z prawdziwym Bogiem. To co powstaje, jest jedynie dopasowanym do
naszego rozumu wizerunkiem Boga.
Bóg, będąc Tym, Kim jest, nie
może przestać Nim być, a będąc Tym, Kim jest, nie może działać niezgodnie ze
Swym charakterem. Bóg jest zarazem wierny i niezmienny, a zatem wszystkie Jego
słowa i czyny muszą być i pozostać wierne. Ludzie stają się niewiernymi z
powodu swych pragnień, strachu, słabości, utraty zainteresowania przedmiotem,
lub z powodu silnego nacisku z zewnątrz. Oczywiście żadna z tych sił w
najmniejszym stopniu nie oddziaływuje na Boga. On sam stanowi dla Siebie powód,
dla którego istnieje i działa. Nie może być przez nic popychany do działania,
lecz zawsze mówi i działa tak. Jak Mu się podoba, zgodnie ze swoją suwerenną
wolą.
A.W. Tozer z książki
„Poznanie Świętego”
W naszym prostym zyciu milosc odgrywa bardzo szczególna role. Teraz jestesmy w stanie uczynic twoje zycie milosne zdrowym i nie ma miejsca na zadne klopoty. Wszystko to jest mozliwe dzieki AGBAZARA TEMPLE OF SOLUTION. Pomógl mi rzucic zaklecie, które przywrócilo mojego zaginionego kochanka z powrotem na 48 godzin, które zostawily mnie dla innej kobiety. mozesz takze skontaktowac sie z nim ( agbazara@gmail.com ) lub WhatsApp / Call: ( +2348104102662 ), i byc szczesliwym na wieki, tak jak teraz z jego doswiadczeniem.
OdpowiedzUsuń