Boża wszechwładza jest atrybutem, dzięki
któremu Bóg rządzi całym światem. Aby być suwerennym, Bóg musi być
wszechwiedzący, wszechpotężny i absolutnie wolny. Gdyby istniało coś nie
znanego Bogu, to bez względu na swoje rozmiary podkopałoby to rządy Boga. Aby
być Panem wszelkiego stworzenia, trzeba posiadać wiedzę absolutnie wszystkiego.
Gdyby Bóg nie wiedział choćby o najdrobniejszej rzeczy, położyłoby to kres Jego
panowaniu i Jego królestwu, gdyż ten jeden zbłąkany atom należałby do kogoś
innego, co ograniczyłoby władanie Boga i podważyło Jego suwerenność.
Co więcej, suwerenność Boga wymaga, aby
Bóg miał całkowitą swobodę działania, czyli, aby miał możliwość czynienia
wszystkiego czegokolwiek zapragnie w dowolnym czasie i w dowolnym miejscu, tak,
aby mógł urzeczywistnić swój wiekuisty cel w niczym, nawet w drobnostkach nie
będąc od czegokolwiek uzależnionym. Gdyby Bóg nie miał całkowitej swobody, nie
mógłby być suwerennym. Zrozumienie koncepcji absolutnej wolności wymaga od nas
sporego wysiłku intelektualnego. Psychicznie nie jesteśmy przygotowani do
rozumienia wolności absolutnej, lecz jedynie jej form niedoskonałych,
ograniczonych, albowiem nasze pojęcie wolności ukształtowało się w świecie nie
znającym doskonałej wolności. Na ziemi każda istota jest uzależniona od innych
istot i ta zależność ogranicza jej wolność.
Poeta Wordsworth na początku swego utworu
„Prelude” cieszy się, że uciekł z miasta, gdzie był więziony, i że jest teraz
wolny - wolny jak ptak, który może osiedlić się, gdzie zechce. Ale być wolnym
wolnością ptaka nie znaczy być wolnym całkowicie. Przyrodnicy wiedzą, że życie
pozornie wolnego ptaka upływa w pętach strachu, głodu i instynktów. Jego życie
warunkuje klimat, ciśnienie atmosferyczne, zasoby żywnościowe danej
miejscowości, występujące tam drapieżniki i najsilniejsze ze wszystkich
ograniczeń - przymus zacieśnienia swej przestrzeni życiowej do kawałeczka lądu
i powietrza przyznanych danemu osobnikowi przez społeczność ptasią. Ptak -
pozornie najbardziej wolny ze stworzeń Bożych - uwikłany jest w sieć
konieczności, będącej formą nieprzerwanej kontroli jego zachowań. Tylko Bóg
jest naprawdę wolny.
A.W. Tozer z książki „Poznanie Świętego”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz